Wednesday, August 19, 2009

White Water Rafting di Sungai Kiulu











































Program Penolong Kanan Kokurikulum kemudiannya diteruskan lagi dengan program berkayak di Sungai Kiulu. Perjalanan dari Kota Kinabalu ke Sungai Kiulu ini mengambil masa hampir 3 jam dan mengikuti jalan yang berliku untuk sampai di permulaan tempat berkayak.
Sejurus tiba di permulaan berkayak, kumpulan Penolong Kanan Kokurikulum tidak sabar-sabar untuk memulakan ekspedisi. Ekspedisi kali ini mengambil masa hampir setengah hari yang akan membawa mereka menyusuri Sungai Kiulu yang indah ini melalui perkampungan dan kawasan yang menghijau yang dapat mendamaikan jiwa.

Difahamkan juga semasa ekspedisi, terdapat beberapa orang Penolong Kanan Kokurikulum yang berhadapan dengan situasi yang mendebarkan apabila terjatuh dari kayak dan hampir lemas. Sungguhpun begitu, dengan kecekapan jurulatih dan rakan-rakan, tiada kejadian yang tidak diingini berlaku.
Ini juga menunjukkan bahawa Penolong Kanan Kokurikulum mampu melakukan aktiviti lasak seperti murid-murid mereka dan murid-murid tidak boleh mengatakan mereka tidak mampu apabila guru-guru mereka juga mampu melakukan aktiviti-aktiviti lasak ini.

Aktiviti ini juga menjadi pengalaman yang tidak ternilai apabila kebanyakkan Penolong Kanan Kokurikulum tidak pernah menjalani aktviti ini. Aktiviti ini juga secara tidak langsung dapat memupuk semangat kerjasama dan setiakawan yang baik di kalangan Penolong Kanan Kokurikulum SBP.

No comments: