Friday, July 31, 2009

Kursus Bina Negara (Khas) Penolong Kanan Kokurikulum SBP- Kundasang, Sabah (Hari Pertama)











Selepas selesai mesyuarat PK Kokurikulum SBP bil 2/2009 di SMESH, rombongan PK Kokurikulum dibawa dengan bas oleh pihak BTN ke Kem Bin Negara Kundasang Sabah pada jam 2 petang 21 Julai 2009.

Perjalanan yang sepatutnya mengambil masa 2 jam telah mengambil masa hampir 3 jam kerana cuaca yang tidak mengizinkan kerana hujan. Perjalanan merentasi gunung dan jalan yang berliku merupakan cabaran yang pertama yang harus dilalui oleh PK Kokurikulum sebelum tiba di Kundasang. Kem Bina Negara Kundasang yang teletak di tengah-tengah pekan Kundasang merupakan Kem Bina Negara yang tercantik dan unik di Malaysia yang mana lokasinya adalah di atas bukit sejauh 1.7km daripada pekan Kundasang.

Dengan keadaan yang sejuk dan nyaman, dilatari oleh banjaran Gunung Kinabalu dan pekan Kundasang sebagai latar belakang, terpancar wajah kegembiaraan di kalangan PK Kokurikulum kerana mereka merupakan kumpulan yang bertuah yang dapat menjalani Kursus Bina Negara di sini. Kedatangan PK Kokurikulum disambut dengan mesra oleh jurulatih, urusetia dan pegawai Biro Tatanegara.

Sebaik sahaja selesai pendaftaran dan pengurusan diri, kumpulan PK Kokurikulum diberikan taklimat oleh Jurulatih Kanan Kem Bina Negara iaitu Pak Zainal Aripin tentang aspek keselamatan di dalam kem dan penerangan serba ringkas mengenai Biro Tatanegara oleh Timbalan Pengarah En. Fauzi Mohd Jusak.

Selepas itu, kumpulan dibawa terus ke surau untuk menunaikan solah maghrib dan isyak dan selepas itu diteruskan lagi dengan sessi penerangan hingga jam 12.00 malam.

No comments: