Monday, July 06, 2009

PERTANDINGAN BAHAS PIALA PERDANA MENTERI KE-36
















Pertandingan Akhir Bahas Piala Perdana Menteri telah diadakan di Dewan A, PICC pada 03 Julai 2009 yang lalu. pertandingan Bahas Bahasa Inggeris telah dijalankan pada sebelah pagi dengan tajuk "This House Believes That Bloggers Are A Threat To National Securities" yang telah dimenangi oleh Sekolah Seri Puteri, Cyberjaya yang mengalahkan SM Sultan Abdul Halim Shah, Jitra. Pertandingan Bahas Bahasa Inggeris telah disempurnakan perasmiannya oleh Puan Ashah Bt Samah, Pengarah Bahagian Pengurusan Sekolah Berasrama Penuh dan Sekolah Kluster.
Sekolah Seri Puteri, Cyberjaya diwakili oleh Azalia Bt Zaharuddin, Nurul Bainun Bt Ahmad Shafri, Ameera Natasha Moore Bt James Moore dan Nurqamilla Aida Bt Amirudin. Manakalan SM Sultan Abdul Halim, Jitra diwakili oleh Luqman Harith Bin Saifuddin, Mohd Dell Hakim Bin Zulbahri, Nor Adilah Bt Ramli dan Amira Atira Bt Azman. Ameera Natasha Moore Bt James Moore telah dinobatkan sebagai Pembahas Terbaik Bahasa Inggeris.
Pada sebelah petang, tepat jam 2.30 petang, YB Dr. Hj. Mohd Puad Bin Zarkashi, Timbalan Menteri Pelajaran hadir sebagai tetamu kehormat dan seterusnya merasmikan Pertandingan Akhir Bahas Piala Perdana Menteri ke-36/2009 (Bahasa Malaysia). Dalam ucapannya, YB Dr. Hj Mohd Puad Bin Zarkashi ingin menjadikan Pertandingan Bahas Piala Perdana Menteri ini sebagai siaran lintas langsung dan disiarkan di televisyen seperti tahun-tahun sebelum ini kerana mahu melihat acara bahas ini diangkat setaraf dengan acara-acara lain. Beliau berpendapat pembahas-pembahas ini merupakan pelapis-pelapis pemimpin negara masa akan datang yang mana beliau juga merupakan bekas pembahas suatu masa dahulu.

Bagi Pertandingan Bahas Bahasa Malaysia, SM Agama Persekutuan Kajang yang diwakili oleh Hairul Izlan Bin Shamsudin, Mohd Nur Afiq Bin Mohd Yasim, Mohd Rashid Bin Mohd Aminuddin dan Muhammad Akmal Qushayry Bin Ariffin bertemu SM Sains Selangor yang diwakili oleh Mohd Farid Izmer Bin Mohd Fadzil, Mohd Khairul NizamBin Saharuddin, Larry anak Paing dan Azfar Affif Bin Che Kamal dengan membahaskan tajuk "Kuasa Merotan Wajar Dikembalikan Semula Kepada Semua Guru". Bagi Pertandingan Bahas Bahasa Malaysia SM Agama Persekutuan Kajang telah mengalahkan SM Sains Selangor dan Mod Nur Afiq Bin Mohd Yasim telah dinobatkan sebagai Pembahas Terbaik Bahasa Malaysia.

Persembahan selingan Pertandingan Bahas Piala Perdana Menteri ke-36 ini telah dipersembahkan oleh SM Sains Seri Puteri yang mempersembahkan tarian etnik, SM Saisn Johor, tarian zapin, SM Agama Persekutuan Kajang, nasyid, SM Sains Muar, "Voice of the Soul" dan Sekolah Pendidikan Khas Vokasional (Cacat Pendengaran) Shah Alam, tarian.

Pada persidangan akhbar selepas pertandingan, YB Dr. Hj. Mohd Puad Bin Zarkashi telah menyatakan bahawa beliau akan mencadangan di dalam mesyuarat pasca kabinet untuk memberikan hadiah biasiswa kepada pemenang-pemenang Pertandinagan Bahas Piala Perdana Menteri pada masa akan datang kerana beliau melihat pertandingan ini merupakan pertandingan yang berperstij dan telah berjalan selama 36 tahun.

1 comment:

hidayah said...

Assalamualaikom.Mengapa pertandingan ini hanya antara SBP sahaja.Mengapa hanya mereka yang mendapat perhatian masyarakat ,bukankah kita semua sama saja ,bukan kah kereka dilihat berprestij kerana mereke berada di sekolah terpilih.